torstai 29. joulukuuta 2011

SS1000 Mutkaperse.

Kesäloma vei jälleen Itäsuomeen ja Suomen Rivieralle. Yksi parhaita kesäisiä näkymiä on Lappeenrannan satama ja rantabulevardi. Tästä tukikohdasta voi tehdä pistoja innostuksen mukaan. Alun perin heinäkuun suunnitelmassa oli ajaa SS 2000 Finland, mutta vireillä ollut IBAF:n organisoima mutkaperse-ajo kiinnosti enemmän. Tiedustelin, josko porukkaan mahtuisi ja jos vielä Spyderillä huolittaisi mukaan. Vastustusta ei ilmennyt, joten mukana oltiin.

Lähtöä siirrettiin muutama kerta, osallistujien kiireiden vuoksi ja lopulta matkaan päästiin tiistaiaamuna 2.8.  Joutsenon Seolta. Osa porukkaa oli tullut edellisenä iltana majataloon, me muut lyhytmatkalaiset ajeltiin aamusta paikalle. Mutkittelijoiden kokonaisvahvuus oli viisi pyörää, Fobban toimiessa ryhmän vetäjänä.
                                         Viimeiset ohjeet ja neuvot ryhmäläisille Joutsenon majatalolla.


Mutkaperse-ajo oli minulle järjestyksessään kolmas RP-ajo ja ensimmäinen kimppa. Yleensä on tullut vedettyä omassa yksinäisyydessä, ihan jo mukavuus syistä. Silloin kun menee soolona, voi suunnitella ja toteuttaa ajon mielensä mukaan, sekä huolehtia vain itsestään.

Heti aamun ensi minuuteista lähtien huomasin, kuinka väärässä voin olla porukassa ajamisesta; nämä kaverit ovat aivan pro-ryhmä ja taatusti kaikki ovat paremmin hommasta perillä kuin itse. Tuntui suorastaan etuoikeutetulta kuulua tähän ryhmään.

Aurinko säteili kilvan hymynaaman kanssa, kun kurvasimme kutostielle ja kohti ensimmäistä kulmapistettä. Ajo lähti heti sujumaan ja rytmi löytyi. Mukavan näköistä seurata edellä kulkevan pyöräletkan etenemistä. Vetovuorot jakaantuivat halukkaiden kuskien mukaan ja kuka kulloinkin tunsi kyseisen tienpätkän. Mutkaa ja risteystä oli riittämiin!
                                         Mäntyharjulla tauko.

Ajo eteni Etelä-Savon kautta kohti Pohjanmaata ja sieltä edelleen Puolangan korkeudelle. Korkein kääntöpiste oli siis lähes kotinurkilla. Itäkautta jatkettiin kohti etelää ja yön vaativia tunteja. Kokonaisuutena ajo oli edennyt tähän saakka mallikkaasti ilman minkäänlaisia murheita tai ongelmia kaikkien ajajien osalta.

Aikataulu oli kohtuullisen tiivis ja välillä jouduttiin hieman kiristämään marssinopeutta, jotta saatiin riittävä turvamarginaali pimeän osuudelle. Muutenkin oli oletettavaa, että mutkatiet verottavat kuskien voimia normaalia enemmän ja siten taukojen pituudet saattavat kasvaa loppua kohti. Porukalla päätettiin Kolinportilla edetä muutettua reittiä suoraan Joensuun avoinna olevalle ABC huoltamolle lämmittelemään ja tankkaamaan kuskeja. Näin varmistettiin hyvä vireystila aamuyön tiukoille mutkapätkille. Tässä taas ilmeni Fobban rautainen kokemus ja tilannetaju, kun ehdotti porukalle pientä huilia ja varmisti turvallisen suorituksen maaliin saakka.

Joensuun tauon jälkeen koko ryhmä oli hyvin virkistyneenä valmiita viimeiseen taistoon. Kovat syheröt heti alun pimeydessä, tekivät ajosta tarkkuutta vaativaa, mutta erittäin mielenkiintoista. Pyörällä pikkuteitä kantatessa, on alati vaarana mutkissa vaaniva hiekka tai muut epäpuhtaudet. Spyderillä tätä ongelmaa ei ole, vaan voi työntää sydämen kyllyydestä täysin turvallisesti.
Pari kertaa tiukassa 90 asteen mutkassa (kun tarkoituksella vedin hiukan ylikovaa) ajonhallinta puuttui peliin, muuten laite liimautuu tiehen kuin tauti. Yritteliäs ajotyyli vaatii reipasta painonsiirtoa koko ajan, joten ajaminen on todella fyysistä, mutta menee! 

Ha haa, mieletöntä.

                                         Hanhivirran lossilla puolen yön jälkeen.
Aamuyöllä Puumalan tankilla. Silta on komea valaistuna.

Aamu valkeni jälleen aurinkoisena ja lämpimänä. Lähestyimme läpi Mäntyharjun ja Jaalan idyllisten maalaismaisemien kohti Kausalaa, joka oli Mutkaperse-ajon maali. Loppukilometreillä alkoi näkyä pieniä merkkejä "tuhansien" mutkien kuluttavasta vaikutuksesta ajopeleihin. Yhden pyörän eturengas alkoi olla siinä pisteessä, että marssinopeus oli syytä laskea varsin maltilliseksi.

Laskeutuessamme loivaa alamäkeä, kun lopulta näimme ABC:n kyltit, varmuus ajon suorituksesta tulvahti kuskien ajatuksiin. Hillittyjä tuuletuksia ja hyväksyviä käsimerkkejä; olimme MUTKAPERSEITÄ.

Tapahtuma kokonaisuutena oli erittäin onnistunut ja mieleenpainuva. Kaikki meni hienosti suunnitelmien mukaan eikä vastoinkäymisiä ilmaantunut. Ajo oli vaativa, mutta ehkä kuitenkin helpompi kuin omat ennakko-odotukset.

Kiitokset Fobballe asiantuntevasta opastuksesta ja ryhmän vetämisestä, sekä koko Mutkaperse-porukalle ikimuistettavasta ajosta. Olette te KOVIA!  

Fiilikset korkealla, Mutkaperseiden hurja joukko Kausalan ABC:llä maalissa. Tästä lähdettiin jatkamaan kukin omiin suuntiimme, pari kuskia suuntasi itään päin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti